Moll firması, Schney’de endüstriyel üretimi başlatmak için 80 milyon Euro yatırım yapıyor. Yıllık 1 GWh üretim kapasitesi planlanıyor. İlk aşamada 120 kişiye istihdam sağlanacak. Her şey planlandığı gibi giderse, bu sayı 500 kişi daha artabilir. Bu, aynı zamanda Asyalı tedarikçilere olan bağımlılığı azaltma yönünde önemli bir adım. Çünkü özellikle lityum-iyon bataryalar alanında hâkimiyet hâlâ Asya’da.
Asya’ya Bağımlılığı Azaltmak
“Moll olarak bizim için bu, yeni bir batarya teknolojisinin yükselişine dâhil olma fırsatı. Avrupa’da bu ölçekte planları olan başka bir üretici bilmiyoruz,” diyor Moll yöneticilerinden Peter Urban. Ana tesisi Bad Staffelstein’da bulunan batarya üreticisi Moll, şu anda yılda yaklaşık 1,4 milyon geleneksel kurşun-asit batarya üretiyor. Ağırlıklı olarak otomobiller için üretilen bu akülerin müşterileri arasında VW Grubu gibi otomobil üreticileri var. Ayrıca yedek parça pazarına da tedarik sağlanıyor. Üretim tam kapasiteyle devam ediyor; aküler neredeyse doğrudan kamyonlara yükleniyor.
Ana Tesise Ek Yatırımlar
Peki bu Moll’un geleceği mi? Cevap hem evet hem hayır. Otomobiller için kurşun-asit akülere hâlâ onlarca yıl ihtiyaç duyulacak ve Moll bu teknolojiyi geliştirmeye devam ediyor. Özellikle sıcak iklimler için özel aküler geliştiriliyor. Bu iklim koşulları bataryalar için oldukça zorlayıcı. “Bu, servis ömrünün ciddi şekilde kısalmasına yol açıyor. Moll’un bu zorluklara karşı geliştirdiği özel ürünleri zaten mevcut,” diyor Moll yönetiminden Klaus Eichhorn. Kısa süre önce otomotiv sektöründen bu konuda yeni bir geliştirme sözleşmesi de alındı. Ayrıca Bad Staffelstein’daki ana tesise yatırımlar sürüyor. Kurşun plakaların paketlenmesini sağlayacak otomatik bir makine kuruluyor. Bu yatırım tek başına 2,6 milyon Euro’ya mal oldu ve mevcut alanda üretimi ciddi ölçüde artıracak.
Schney’de Yepyeni Bir Sayfa Açılıyor
Schney’deki yeni fabrika ise firma için tamamen yeni bir dönemi başlatıyor. Bu sadece farklı bir teknoloji değil, aynı zamanda tamamen farklı müşteri gruplarını hedefliyor.
Önemli bir uygulama alanı ise konteyner bazlı dağıtık enerji depolama sistemleri olacak. Bu sistemler, rüzgar, güneş ve hidroelektrikten elde edilen fazla enerjiyi depolayacak ve gerektiğinde yerel şebekeye geri verecek. Böylece uzun mesafeli enerji iletimi gerekmeyecek ve genel elektrik şebekesi istikrara kavuşacak.
Asya’ya Yetişmek
Asyalı rakiplerin hâlâ bir avantajı var. Örneğin otomobil üreticisi BYD, 2023 ortasında sodyum-iyon bataryalı küçük bir araç tanıttı. Alternatif olarak daha pahalı olan lityum demir fosfat (LFP) bataryalar da kullanılıyor; bunlar daha yüksek enerji yoğunluğuna sahip. Ancak bu batarya türü bile, şu anda Avrupa’daki elektrikli otomobillerde kullanılan lityum-iyon bataryalara kıyasla daha düşük kapasiteye sahip. Daha ucuz bataryalar, yalnızca kısıtlı menzile sahip küçük araçlar için uygun bir seçenek.
Peter Urban, sodyum-iyon bataryaların otomotiv üretiminde şimdilik ana kullanım alanı olmayacağını belirtiyor:
“Ancak zamanla enerji yoğunluğu artacaktır.”
Asyalı üreticilerin mevcut üstünlüğü onu endişelendirmiyor:
“Toyota’yı düşünün. Otomobil üretimine ilk onlar başlamadı ama bugün dünyanın en büyük üreticisi konumundalar ve çok kaliteli araçlar üretiyorlar.”
Hofmann Tesisi Satın Alındı
Schney’de Moll’un eline geçen modern bir fabrika mevcut. 10.000 m² üretim, 5.500 m² ofis alanı.
Bu tesis 2019’da Werkzeugbau Hofmann tarafından inşa edildi ve 2021’de açıldı. Ancak otomotiv sektöründeki değişiklikler nedeniyle firmanın planları sekteye uğradı. 2024 Ocak ayında 330 çalışandan 50’sinin işten çıkarılacağı açıklandı. Üretimin tamamen birkaç yüz metre ilerideki ana tesise taşınması kararlaştırıldı. Bu karar, satışlardaki düşüşle baş edebilmek içindi. Moll ile Hofmann arasındaki ilk temas 2023 Kasım’ında kuruldu. Urban’a göre, “Hızla anlaşmaya vardık.” Şu anda işini kaybeden bazı Hofmann çalışanlarının da Moll tarafından alınması gündemde.
Ar-Ge İş Birlikleri ve Gelecek Planları
Moll, Erlangen Üniversitesi ve Bayreuth Üniversitesi’ndeki Bavyera Batarya Teknoloji Merkezi ile iş birliği içinde. Schney’deki geniş alanlar, araştırma ve üretim için birçok imkân sunuyor.
Schney’de Kapasite Artışı
Üretimin 2025 ortasında başlaması planlanıyor ve yıllık 1 GWh kapasite hedefleniyor. 2026/27’de bu miktar 5 GWh’ye çıkarılabilir.
Urban’a göre bu miktar küresel ölçekte hâlâ küçük olabilir ama:
“Bu teknoloji artık sadece Asyalı üreticilerin elinde kalmayacak.”